Kategórie
 
 
 
 
 

Kolobežky - Vaše otázky a naše odpovede

Blog

Otázok okolo kolobežiek nie je málo a mnohé z nich sa neustále opakujú. Je veľmi náročné všetko objasniť po telefóne, či mailom – aj preto sa najradšej venujeme zákazníkom osobitne a predovšetkým osobne. Ak sa však dostaviť nemôžete, rozhodne nemiňte nasledovný článok, ktorý je, veríme, plný užitočných rád i odpovedí, ktoré možno aj Vy hľadáte!

Nie je náhodou kolobežka len pre deti?

Malá kolobežka na umelých kolieskach je niečo ako malý bicykel – pre deti. Existuje len zopár špeciálnych zosilnených modelov na free style alebo na výbeh okolo hotela popri pláži na dovolenke..

Avšak kolobežka ako športové náčinie funguje plnohodnotne PRÁVE pre dospelých. Pre tých, ktorí si chcú kvalitne formovať postavu, i pre tých, ktorí majú radi aktívny pohyb vonku, i na dlhých výletoch.

Aké dobré sú značky, ktoré ponúkate? Sú kvalitne spracované a môžeme sa na ne spoľahnúť?

Aké kolobežky ponúkame? Aktuálne ide o najkvalitnejšie značky na SVETOVOM trhu – ich kompletná výroba, vrátane všetkých alebo väčšiny dielov prebieha priamo v Českej republike. Samozrejme v menšom ponúkame aj modely v základných prevedeniach a nižších cenových kategóriách, ktoré sú dovážané (alebo aspoň väčšina komponentov) štandardne z Ázie.

Nie je teda problém so servisom kolobežiek?

Absolútne nie, kompletný servis v rámci záruky i mimo nej máte u nás zaručený. Navyše už od modelov strednej kategórie je možnosť vážnych i menších poškodení absolútne minimálna.

Bude mi stačiť kolobežka s nízkou svetlosťou nášľapu? Čo ak chcem vyjsť aj do terénu?

Povieme to na rovinu – absolútne drvivá väčšina z vás do terénu nepôjde, aj napriek tomu, že si to myslíte. Terén samozrejme berieme ako skalnaté výstupky, strmé svahy v lesoch popretkávané koreňmi, blatisté svahy a močariny, zasnežené kopce a snežné polia.

Zvyšok tvoria lúky, poľné a štrkové cestičky, turistické chodníky – tam vystačí kolobežka so svetlým nášľapom do 5 cm! Teda rovnaký typ, ako na cestu… práve preto sú ponúkané modely také dobré a univerzálne!

Využijete ich všade – na ceste pôjdete rýchlo a ľahúčko, pri výstupe z asfaltu na niečo nerovnejšie stačí trošku vypustiť vzduch z kolies. 

Kolobežky typu Fat a mushing (ťahanie psom) sú naopak využiteľné LEN V TERÉNE ako sme ho opísali skôr! Na ceste alebo lúke, či poľných trasách, by ste ich určite neocenili – pohyb mimo terénu je na týchto modeloch mimoriadne náročný a neobratný.

Nuž a čo sa týka obrubníkov – je nevyhnutné, aby ste sa svoju kolobežku naučili ovládať natoľko, že pre Vás nebudú predstavovať prekážku. Ani bicyklom na obrubník len tak nenabehnete, a ak áno, je niekde chyba! 

Prečo je nášľap príliš úzky?

Nie je. Širší nášľap je potrebný len ak sa veziete a potrebujete zvýšenú stabilitu, teda pri kolobežkách určených na mushing či špeciálnych na zjazd. Nášľap v šírkach, aké sú v ponuke u nás, je naopak IDEÁLNY pre ľahší odraz, plynulejšiu jazdu a jednoduchšiu zámenu nôh, ktorá je pri kolobehu kľúčová.

No ale čo riadidlá? Zdajú sa mi nejak nízko…

Riadidlá sú robené do výšky skvelej na zachovanie správneho postoja popri odraze. Nie ste na bicykli, kde telo sedí a zaberajú takmer výlučne len nohy – na kolobežke neustále aktívne pracuje aj trup a ramená. Riadidlá vo vyššej polohe by jazdu značne skomplikovali až znemožnili.

Nakoľko je však kolobeh obľúbený u všetkých „výškových kategórií“, majú výrobcovia riešenie aj na tento problém. Ak meriate viac než 185/190 cm, je možné kolobežku vyzdvihnúť špeciálne navrhnutými doplnkami, alebo priamo zakúpiť model určený na vysoké postavy. Všetko závisí na výrobcovi a jeho ponuke.

Výborne, a kolesá? Rovnaké, rôzne, malé, veľké… ?

Jednoducho také, ktoré využijete najlepšie pre seba. Každá veľkosť aj kombinácia má svoje pre a proti. Tým, že máme k dispozícii toľko variácií, je možné si kolobežku vziať v podstate „na mieru“.

Základným faktom ale ostáva: menšie koleso je obratnejšie, no vždy pomalšie. Kolesá rovnakej veľkosti sú stabilnejšie. Veľké kolesá sú najrýchlejšie.

Všeobecne teda najlepšie využijete menšie kolesá (do 16-20 palcov vrátane) v mestách, väčšie zas na výlety (omnoho menej sa na nich narobíte). No a všetko medzi tým je určitým typom prieniku týchto dvoch zameraní.

Skladacie kolobežky – prečo sú tiež veľké?

Samozrejme práve pre všetky prednosti, ktoré sa k väčším kolobežkám viažu a spomíname ich vyššie. Pri skladačkách totiž nejde o to, aby ste ich zložili a vzali do ruky na vychádzku alebo strčili na chrbát do batoha… Skladacie typy kolobežiek sú vytvorené kvôli ich jednoduchšej preprave – v autobuse, vlaku, alebo aute.

Nebolí z kolobežkovania chrbát?

Jedna z naozaj podstatných a zrejme najdôležitejších otázok s ktorými sa stretávame.

Nie, pri použití správnej techniky Vás chrbát nemá prečo bolieť. Naopak – kolobežkovanie je pre ľudí, ktorí majú problémy s chrbticou, priam výhodné! Stretli sme sa osobne už dokonca s nejedným zákazníkom, ktorý mal kolobežku odporúčanú priamo od doktora, čo je v našej krajine dosť pokrokové a po pravde veľmi neobvyklé. Často sú takéto odporúčania vydávané priamo od lekárov napríklad v Rakúsku a Českej republike. Osobne však môžeme pozitívny vplyv na zdravie chrbtice tiež len potvrdiť, nakoľko aj jeden z nás má operovaný chrbát a kolobežkovanie mu len prospieva!

Najpodstatnejšia vec už bola spomenutá – je dobré, ak nie priam nutné, dobre ovládať techniku. Tak isto, ako si bez zaškolenia nesadnete za volant, je rozumné nespoliehať sa, že viete všetko hoci aj v jednoduchšej sfére kolobežkovania, bez riadneho zácviku.

Super, takže som parádne rozbehnutý, už viem skoro všetko, všimol som si ale, že nemám nijaké nadupané kotúčové brzdy. Ako je možné že chýbajú na takých dobrých strojoch ako opisujete?

Odpoveď je prostá – kotúčové brzdy na kolobežke nie sú potrebné. Všetky ponúkané modely v rámci strednej a vyššej triedy, či skladacích kolobežiek, disponujú vysoko kvalitnými V-brzdami, pomocou ktorých viete zastaviť hoci aj IHNEĎ. Skôr sa treba naučiť na jemnosť ich ovládania, aby ste neboli prekvapení, kam sa podela brzdná dráha. 

V každom prípade, na apel viacerých užívateľov sa kotúčové brzdy vyrábať postupne budú aj na cestné typy, avšak brzdenie Vám to nijak neuľahčí. Maximálne bude náročnejšia údržba a vyššia cena.

Azda jediná sféra, kde majú kotúčové brzdy na kolobežke skutočné opodstatnenie, je opäť ťažší terén a teda prostredie pre mushing a zjazd. V tomto prostredí kvôli vysokej vlhkosti, prašnosti či inému ťažšiemu znečisteniu samozrejme lepšie pracujú materiály zloženia kotúčového systému na hydraulike. Preto sú mushing a monster kolobežky kotúčovými brzdami vybavené.

Na kolobeh mimo tento terén sú – ako sme spomenuli – nepotrebné.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia